Wednesday, April 11, 2012

Varulvsfakta- Del 1


 Vad är en varulv?

En varulv är en människa som har smittats av förbannelsen. Förvandlingen kan påverkas av månen, alla känner nog till att vid fullmåne så sägs det att alla varulvar tvingas förvandlas till sin vargskepnad, men de kan förvandlas av egen vilja också. Det sägs att varulvens största svaghet är silver, till skillnad från vampyren så tål varulven religiösa symboler som kors och vigvatten.

Hur blir man en varulv?

I naturfolkets kulturer blir man varulv genom att en vargande tar över ens kropp och lever genom den.
Under medeltiden trodde man något annat.
Man trodde att ett barn som föddes på julafton var dömd att bli varulv, fast det trodde man inte överallt, bara enligt vissa traditioner i Europa. Den som var den sjunde sonen till en sjunde son var också dömd enligt traditionerna. Man trodde även att häxor kunde kasta förbannelser på en så att man blev en varulv, eller om man hade sovit ute under fullmåne en fredag.
Orsaken som de flesta känner till är nog att man blir smittad genom ett varulvsbett. Den orsaken kommer inte från folktron, den har odlats fram genom filmer och böcker.
Man säger att varulvar är svart magi och att de hör ihop med överenskommelser med djävulen och förbannelser. Är man varulv så är man ond.
Trollkarlar och häxor ville ibland själva bli varulvar, de ville ha styrkan och alla andra krafter en varulv har.
Ett sätt att förvandla sig själv på var att tillverka en gördel eller ett bälte av vargskinn. I detta plagg satt den magiska kraften att förvandla sig, det var nog det allra vanligaste sättet att förvandla sig på. Man kunde ävern skriva kontrakt med djävulen och sälja sin själ i utbyte mot att kunna förvandla sig till varg.
I det antika Rom trodde man att om man åt kött från ett får som hade dödats av en varg löpte stor risk att bli varulv. Man blandade även vargkött med människokött och åt det, man trodde att om man åt det så skulle man bli en varulv. I några sägner tror man att det räcker med att dricka vatten ur ett vargfotspår.

___________________________________________________________________________________

Yepp jag och Fjompen tänker infektera era hjärnor med riktig kunskap om varulvar och vampyrer. Yelda och Lillith är inga små glittrande vampyrer, de är riktiga vampyrer. Wolfram är inget stort fluffigt gosedjur, han är en riktig varulv som tvingas förvandlas vid fullmåne och går på två ben. Ja som ni märker så är jag inte ett så stort fan till Twilight...jag tycker att filmerna är bra första gången man ser dem, eller andra, men jag gillar inte riktigt bilden som man får av varulvar och vampyrer. Ja jag vet att de där fluffiga vargarna egentligen är skepnadskiftare som råkar förvandla sig till just vargar. Jag har läst sista boken så jag vet det....men de kallas ju för varulvar så bilden ni flesta har i era huvuden när ni läser den här novellen är nog en stor fluffig varg. Vi vill bara att ni ska se dem som vi ser dem, på två ben och inte fluffiga. Fjompen kommer ge er lite fakta om vampyrer också. Vi har delat upp det så att jag tar hand om varulvar och hon tar hand om vampyrer. Jag kommer ge er lite mer fakta lite då och då!!! Jag hoppas att ni uppskattar att vi ger er lite mer fakta om dem, och att ni använder den här bilden av varulvar när ni läser Nattens monster framöver!!! :P Ja jag vet att alla säkert inte hade den där fluffiga bilden i huvudet, men de flesta hade säkert det!!! ^vv^ Jaja KOMMENTERA gärna vad ni tycker om den här idén med fakta eller så kan ni trycka å reaktionsknapparna här under!!!  Ni får gärna tipsa andra som ni vet gillar vampyrer och varulvar om vår blogg!!! Vi skulle uppskatta det enormt mycket!!! ^-^
Hare brae!!! :P
//Bokberoende ^vv^ 

Ps: Jag hittade mycket bra fakta på Ungafakta.se om ni inte rokar vänta på att jag ska ger er mer fakta!!! :P 




2 comments:

  1. Nu har jag gått i skola för idag :p
    Det var intressant men Fiella, Du kanske inte ska BERÄTTA om skepnadsskiftarna sen ska jag bara rätta dig med att säga att det nämns i tredje boken ;)
    / Kotte

    ReplyDelete
  2. Jag ville bara påpeka att fastän man tycker om Twilight så kan man nog veta vad en riktig varulv är och hurdana "riktiga" vampyrer är.
    Menar inget elakt eller så, vill inte starta något bråk ;) Tycker i alla fall det är kul med fakta och som sagt så gillar jag VERKLIGEN er novell! :))

    ReplyDelete